Health and safety measures in premises and classrooms (in Italian) Video | Health and safety measures in premises and classrooms (in Italian) The "Imprese aperte, lavoratori protetti" project and the reopening of production activities, schools and sport facilities (in Italian)

Measures adopted by the University - last updates

 

Ai professori, ricercatori, personale tecnico amministrativo e bibliotecario, docenti e collaboratori didattici e a contratto, borsisti, assegnisti di ricerca,  collaboratori, tirocinanti e dottorandi

 

Care colleghe e cari colleghi,

come sapete, a partire dallo scorso 1 settembre sono state introdotte nuove regole in base alle quali, salvo specifiche eccezioni, il personale universitario e gli studenti devono possedere e sono tenuti ad esibire la certificazione verde COVID-19, il c.d. "Green Pass".

Successivamente tali regole sono state aggiornate ed estese con le indicazioni relative al possesso del Green Pass da parte di tutte le persone che, a diverso titolo, accedono all’Ateneo.

Con la ripresa delle attività didattiche in presenza, fissata al prossimo 27 settembre, in un contesto di presenze significativamente maggiori, si è reso necessario riconsiderare le procedure per l’accesso in Ateneo in modo da contemperare il massimo sostegno alla campagna di prevenzione del rischio di contagio ed il rispetto delle regole e delle raccomandazioni proposte con la sostenibilità operativa delle azioni.

Per l’accesso all’Ateneo di tutto il personale universitario è stato adottato un processo basato sull’acquisizione e memorizzazione su base volontaria del QR Code relativo al Green Pass. Il certificato sarà utilizzato unicamente per verifiche automatizzate sulla sua validità nei giorni di accesso all’Ateneo, trattando esclusivamente i dati necessari, come previsto dalla disciplina della privacy.

Per caricare il certificato è necessario accedere al “Profilo utente” sul portale myPoli, dove sarà, in ogni momento, possibile cancellare il documento senza lasciare traccia degli aggiornamenti.

Al momento del caricamento verrà effettuata la verifica della validità e il Green Pass sarà memorizzato solo se valido.

Il personale che avrà caricato il Green Pass su myPoli potrà accedere liberamente e registrare la propria presenza strisciando la tessera in una delle bollatrici; il sistema verificherà automaticamente la validità del Green Pass notificando eventuali anomalie.

L’utente potrà, in ogni momento, verificare la validità del Certificato collegandosi al proprio profilo utente.

Il personale che NON avrà caricato il Green Pass su myPoli dovrà necessariamente esibire la certificazione o un esito negativo di un tampone in corso di validità oppure un certificato di esenzione alla vaccinazione agli addetti all’ingresso, che registreranno l’autorizzazione all’accesso per quella giornata, attraverso la strisciatura del badge personale su un apposito terminale.

Il personale che eventualmente acceda in Ateneo senza avere caricato un Green Pass valido e senza aver esibito in ingresso la documentazione valida di cui sopra, a seguito della strisciatura del badge nelle apposite bollatrici, riceverà una notifica automatica via email (e via sms nel caso di cellulare abilitato); in tal caso la persona dovrà uscire immediatamente dall'Ateneo.

Tutte le inadempienze saranno oggetto delle sanzioni previste dalla normativa vigente.

Con l’occasione vi informo che a partire da lunedì 27 settembre i punti di accesso per la sede centrale saranno: C.so Duca degli Abruzzi 24, C.so Castelfidardo 39, C.so Einaudi 40 e C.so Montevecchio 71. Vi invito infine a consultare ulteriori informazioni logistiche sul sito https://www.coronavirus.polito.it/.

 

Il Rettore

Guido Saracco

 

Dear students,

The classes and activities of academic year 2021722 will start on Monday 27th September 2021. As previously informed, teaching will be organized and delivered mainly in person at the university.

Each student can learn more about the organization and delivery of his/her classes on the university timetable available on the student personal page of the Teaching Portal or at https://www.swas.polito.it/dotnet/orari_lezione_pub/

Considering the current situation, on top of in-person classes, Politecnico will also offer specific remote support based on the features of each course and on the teaching autonomy of each professor. For example, on top of classes and practicals delivered in the classroom, professors can offer their students the following support tools: teaching materials created in previous academic years, video recordings of their lectures in the classroom made available after the end of the class, live real time lessons (one-way or two-way streaming), other supplementary or replacement teaching materials. These options may be combined together depending on the needs of each course and its teaching structure (i.e., classes, classroom practicals, laboratory practicals).

Each professor will inform his/her students about the type of support materials that he/she has decided to provide with a notification on the Teaching Portal.

How to take part in classes and activities:

  • in-person classes and activities at Politecnico: all students must book their place in order to take part in classes and activities delivered inside the university. Booking will be possible starting from Thursday 23 September in the afternoon. More information on the booking system and the practical details to book a place are available in the filed attached to this message ("Booking tool"). Booking is possible for all students who have completed the enrolment process and for non-enrolled students who have been admitted to a Master's degree programme.
  • remote classes and activities: they are marked as a 'Virtual classroom". To join a remote class enrolled students must log in to their personal page of the Teaching Portal or - if they have not completed the enrolment process but have been admitted to a Master's degree programme – they can log in to the Apply@polito platform.

Important: entrance to Politecnico is permitted exclusively upon presentation of a valid "Certificazione verde COVID-19" ("Green Pass") or a "certificate of exemption from vaccination against COVID-19" (please read the "Student information policy during the COVID-19 emergency" at https://www.coronavirus.polito.it/en/measures_for_students

Politecnico staff will carry out a spot check on students to verify if they have got the required certificates (green pass or certificate of exemption). Spot checks will be carried out at the entrance doors or inside the campus. The University will impose a disciplinary sanction (e.g. temporary suspension from in-person class attendance) on any student who is found without a valid Green Pass during the spot check. On top of this, the University will report the student to the authorities.

Please also note that the exams of the first examination session 2021/2022 (taking place from 17th January 2022 to 26th February 2022) will be administered in person at the university. Possible specific exceptions to this rule will be taken into consideration at a later moment.

I remind you that you should always follow the measures for the containment of the spread of COVID-19 and I wish you a good start of classes for academic year 2021/2022.

 

The Rector

Guido Saracco